نگاهی به زندگی امام صادق علیه السلام

ادامه نوشته

چهل حدیث امام صادق(ع)

ادامه نوشته

دستورالعمل عرفانی محمد حسين طباطبائى

ادامه نوشته

نماز اول وقت

ادامه نوشته

دستورالعمل عرفانی حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى

ادامه نوشته

ختم ها وذکرها

ادامه نوشته

vدستورالعمل عرفانی امام (ره)

ادامه نوشته

دستورالعمل عرفانی علامه حلى

ادامه نوشته

نماز جماعت‌

ادامه نوشته

پرسش و پاسخ های ولادت و کودکی امام زمان   

ادامه نوشته

امام زمان (عج) به دست چه کسی به شهادت می رسد و دوران پس از وی چه مدت به طول می انجامد؟

ادامه نوشته

نماز جمعه



خداي متعال فرموده است:
(اَذَا نُودِيَ للصلاه مِنْ يَومِ الجُمُعه فاسْعَوا الي ذكر الله و ذرُو البيْعَ، ذَالِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ- آنگاه كه براي نماز از روز جمعه ندا در داده شد پس بشتابيد بسوي ذكر الله، و ترك كنيد معامله خريد و فروش را، اين براي شما بهتر است اگر شما مي دانيد).   (سوره جمعه-9)
و رسول خدا (ص) فرموده است:
((مَنْ تَوضَّأ فَاَحْسَنَ ثُمَّ اتي الجُمُعَه فاسْتَمَعَ وَاَنْصَتَ غُفِرَلَهُ ما بينهُ و بَيْنَ الجُمُعَه و زيادَه ثلاثه ايامٍ، و مَنْ مَسَّ الْحَصىَ فقد لَغَا- هر كس وضوء گيرد پس وضوء را نيكو گرداند، سپس به نماز جمعه بيايد، آنگاه گوش فرادهد و ساكت باشد، آمرزيده شده است براي او مابين اين جمعه و جمعه اي ديگر به اضافه سه روز، و هر كس كه سنگ ريزه ها را مساس كند پس محققاً كه كار بيهوده اي كرده است))   (به روايت مسلم)
و نيز فرموده آن حضرت (ص) است:
(مَنْ تَرَكَ ثلاثَ جُمَعٍ تَهَاوُناً طَبَعَ اللهُ علي قَلْبِهْ- هر كس سه جمعه را از روي سبك انگاري ترك كند خداوند بر قلب وي مهر مي نهد). (به روايت ابو داؤد)
نماز جمعه دو ركعت جهري است، و اين نماز فرض عين مستقلي مي باشد و بدل از نماز ظهر نيست، و ليكن هر آن كس كه نماز جمعه از وي فوت گرديد، بروي چهار ركعت نماز ظهر فرض گرديده است.

شرطهاي فرضيت نماز جمعه
نماز جمعه بر هركسي كه در وي شرطهاي آتي فراهم باشد فرض است:
1- اينكه مرد باشد، پس نماز جمعه بر زن فرض نيست.
2- اينكه آزاد باشد، پس نماز جمعه بر برده فرض نيست.
3- اينكه در شهري مقيم باشد ، يا در جايي كه در حكم شهر است، پس نماز جمعه بر مسافر فرض نيست، وهمچنين بر مقيمي كه در قريه است فرض نيست.
4- اينكه شخص صحيح و سالم باشد، پس نماز جمعه بر مريض فرض نيست.
5- اينكه امنيت وي تأمين باشد، پس نماز جمعه بر كسي كه از بيم ظلم ظالم پنهان شده است فرض نيست.
6- اينكه بينا باشد، پس نماز جمعه بر نا بينا فرض نيست.
7- اينكه بر پياده رفتن قادر باشد، پس نماز جمعه بر كسي كه قادر به پياده روي نيست فرض نمي باشد.
آناني كه برايشان نماز جمعه فرض نيست اگر چنانچه آنرا خواندند نماز ايشان صحيح است و نماز ظهر از ايشان ساقط گرديده است، و خواندن نماز جمعه براي ايشان متسحب است.
و زن نماز ظهر را در خانه اش بگزارد، زيرا كه او از حضور در جماعت منع شده است.

شرطهاي صحت نماز جمعه
نماز جمعه صحيح نيست مگر آنگاه كه شرطهاي آتي فراهم بوده باشد:
1- شهر و فناء ( ) آن، پس نماز جمعه در قريه ها صحيح نمي شود.
و برپا داشتن نماز جمعه در مواضع بسياري از يك شهر و فناء آن صحت دارد.
2- اينكه امام (خليفه، رئيس جمهور، پادشاه) يا نايب آن در جمعه حاضر باشد .
3- اينكه نماز جمعه در وقت ظهر اقامه گردد، پس برگزاري نماز جمعه قبل از وقت ظهر و بعد از آن صحيح نمي شود.
4- خطبه؛ در صورتي كه در وقت ظهر قبل از نماز ايراد گردد.
و حضور حد اقل يك نفر از آناني كه جمعه به ايشان منعقد مي شود براي شنيدن خطبه الزامي و لا بدي است.
5- إذن عام. و مراد به إذن عام اين است كه مكاني كه در آن جمعه برپا مي شود براي هر كسي كه اراده در آمدن در آنر ا داشت مباح و بلامانع باشد، پس جمعه در سرايي كه دروازه آن بر روي مردم بسته شده است صحيح نيست.
6- اينكه جمعه يا جماعت برپا ساخته شود، پس نماز جمعه صحيح نيست، اگر آنرا تنها تنها گزار دند.
و جماعت در نماز جمعه با سه مرد بجز امام منعقد مي شود.
اگر مسافر، يا مريض در نماز جمعه امامت داد، نماز صحيح است.

سنتهاي خطبه
امور آتي در خطبه سنت است:
1- اينكه خطيب از حدث  و نجاست پاك باشد.
2- اينكه خطيب پوشاننده عورت خويش باشد.
3- اينكه خطيب قبل از شروع كردن در خطبه بر منبر بنشيند.
4- اينكه در پيش روي خطيب اذان داده شود.
5- اينكه خطيب ايستاده خطبه بخواند.
6- اينكه خطيب خطبه را با حمد و ستايش خداي متعال آغاز نمايد.
7- اينكه خطيب بر خداي متعال به آنچه كه او شايسته آن است ثناء بگويد.
8- اينكه خطيب شهادتين را در خطبه بياورد.
9- اينكه بر رسول اكرم (ص) در خطبه درود بخواند.
10- اينكه مردم را در خطبه موعظه كند، و ايشان را پند و اندرز دهد، و حد اقل آيه اي از قرآن كريم را بخواند.
11- اينكه دو خطبه ايراد نمايد، و ميان دو خطبه با نشستن سبكي فاصله قرار دهد.
12- اينكه خطبه دوم را با حمد خداي متعال و ثناء بر وي و درود بر رسول اكرم (ص) از سر بگيرد.
13- اينكه در خطبه دوم در حق مؤمنين و مؤمنات دعاء نموده و براي ايشان آمرزش بخواهد.
14- اينكه ايراد خطبه با صداي بلند و آشكار بوده باشد تا اينكه قوم بر شنيدن سخنان خطيب قادر گردند.
15- اينكه خطيب خطبه را سبك گرداند، بدان حد كه به اندازه سوره اي از سوره هاي طوال مفصل   بوده باشد.

فروعاتي كه به نماز جمعه تعلق مي گيرند
شتاب كردن به سوي نماز جمعه و ترك داد و ستد با اذان اول واجب است. چون امام براي خطبه بيرون آمد پس نه نمازي جواز دارد و نه سخن گفتني، بناء شخص تا آنگاه كه از نماز فارغ مي شود نه سلامي را پاسخ دهد و نه عطسه زننده اي را.
براي خطيب مكروه است كه خطبه را طولاني گرداند.
براي خطيب مكروه است كه چيزي از سنتهاي خطبه را ترك نمايد.
خوردن، آشاميدن، بيهوده كاري و بازي كردن و نگريستن به اين سو و آنسو براي كسي كه خطبه را حاضر گرديده است مكروه مي باشد.
خطيب چون بر منبر برخواست بر قوم سلام ندهد.
كسي كه جمعه را در تشهد يا در سجده سهو دريافت، پس به تحقيق كه جمعه را دريافته است و دو ركعت را تمام گرداند.
براي معذور و زنداني مكروه است كه نماز ظهر را در روز جمعه در شهر به جماعت بخواند.

قبرستان بقیع

تا روزگاری نه چندان دور آرامگاه اين بزرگان، گنبد و بارگاه وحرم وحصار داشت و مردم به پيروی از سنت اسلامی، از همه جا به زيارت اين مکان می آمدند.










بقیع، قبل از تخریب به دست وهابیت


بقیع، پس از تخریب به دست وهابیت





 
از همه بهتر خود انگلیس می داند که فتنه ی وهابیت را در عربستان و اسرائیل را در فلسطین با برنامه ریزی علم کرد. حیف و صد حیف که ما مسلمانان یا نمی دانیم یا خودمان را به ندانستن زده ایم ،خداوند صالحان را در سزمین وحی جانشین خود گرداند

نماز شب را چگونه می خوانند؟

 

پرسش:
می‌خواهم روش خواندن نماز شب را یاد بگیرم؟

پاسخ:

1. نماز شب و فضیلت آن

الف: از منظر آیات:

 در بین نوافع، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است و در قرآن درباره آن تأکید و سفارش بسیار شده است. خدای متعال به پیامبرش می‌فرماید: مقداری از شب را به تهجد بپرداز این برای تو مستحب است شاید خدا تو را به مقام برگزیده‌ای مبعوث گرداند [1]و در تعریف بندگان خاص الهی می‌گوید: کسانی که شب را برای پروردگارشان در حال سجده و قیام بیتوته می‌کنند [2]و در توصیف مؤمنین می فرماید: شبها پهلو از بستر خواب جدا کنند و با بیم و امید خدای را بخوانند و از آنچه به آنها دادیم انفاق کنند، پس کسی نمی‌داند چه نعمتهایی که موجب چشم روشنی آنها می‌شود و در پاداش اعمالشان ذخیره شده است [3]

ب: از منظر روایات: رسول خدا‌ (صلی الله علیه و آله) فرمود: خدای متعال به دنیا وحی کرد که خدمتگزارانت را به تعب بینداز و تارکین خودت را خدمت کن هنگامی که بنده خدا در تاریکی شب با پروردگارش خلوت و مناجات می‌کند خدا قلبش را نورانی می‌گرداند، وقتی می‌گوید: یارب یارب از جانب خدا گفته می‌شود: لبیک عبدی، هر چه می‌خواهی طلب کن تا عطا کنم و خدا به فرشتگانش گوید... شما شاهد باشید که بنده‌ام را آمرزیدم.[4]

و رسول خدا (ص) فرمود: اشراف امت من حاملین قرآن و شب زنده‌داران هستند [5]و هم فرمود: آن قدر جبرئیل درباره نماز شب به من سفارش کرد که گمان کردم نیکان امت من شب را نخواهند خوابید [6]و باز فرمود: دو رکعت نماز در وسط شب از دنیا و ما فیها نزد من محبوبتر است.[7]

آثار نماز شب در روایات:

 امام صادق (ع) فرمود: نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می‌کند، رزق را زیاد و قرض را ادا می‌کند و اندوه را برطرف می‌سازد و چشم را جلا می‌دهد. [8]پیامبر عظیم الشأن اسلام فرمود: نماز شب وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه، نماز شب سنت و روش پیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان می‌باشد. بدن را آرامش می‌دهد و شیطان را خشمگین می‌کند سلاحی بر علیه دشمنان و وسیله‌ای است برای اجابت دعا و قبول شدن اعمال، روزی انسان را توسعه می‌دهد شفیع بین ملک الموت و نمازگزار می‌شود، چراغ و فرش قبر و جواب (دو فرشته) منکر و نکیر می‌باشد. در قبر تا قیامت مونس و زائر نمازگزار خواهد بود نماز بر سرش سایه می‌افکند، تاجی برسرش و لباسی بر بدنش می‌گردد، نور پیش رویش حائل بین او و آتش دوزخ خواهد بود، برای مؤمن حجتی است نزد خدا و وسیله سنگین شدن میزان اعمال و حکم عبور بر صراط و کلید بهشت می‌باشد زیرا نماز تکبیر است و حمد و ستایش و تسبیح و تمجید و تقدیس و تعظیم و قرائت و دعا و البته بهترین اعمال خواندن نماز در اول وقت آن است [9]

2 . کیفیت نماز شب

الف: وقت نماز شب: از نصف شب تا فجر صادق (اذان صبح) وقت نماز شب است و نماز شب در سحر از فضیلت بیشتری برخوردار است و تمام ثلث آخر شب سحر محسوب می‌شود و بهترین وقت سحر هم نزدیک فجر صادق است و بهتر از این آن است که نماز شب به تفریق خوانده شود چنانچه این سنت پیامبر (ص) بوده است (یعنی پشت سر هم نخواند و با فاصله بخواند)

ب:‌رکعات نماز شب:‌ 11 رکعت است که 8 رکعت آن (4 نماز دو رکعتی) به نیت نافله شب خوانده می‌شود که شکل آن مانند نماز صبح است [با این تفاوت که اولاً به نیت نافله شب می‌خواند و مستحب است و ثانیاً می‌تواند بلند یا آهسته بخواند] و بعد از آن 2 رکعت به نیت شفع می خواند و در آخر هم یک رکعت به نام وتر بجای می‌آورد.

ج: مستحب است که در قنوت نماز وتر 70 مرتبه "استغفرالله ربی و اتوب الیه" و برای 40 مؤمن دعا و استغفار کند مثلاً 1.اللهم اغفر الامام الخمینی2.اللهم اغفر آیت الله البروجردی3 اللهم اغفر شهید چمران و... و 300 مرتبه الهی العفو بگوید و هفت مرتبه "اللهم هذا مقام العائذ بک من النار"بخواند. البته اگر بعضی از اینها(70 مرتبه استغفار و یا دعا برای 40 مؤمن و یا 300 مرتبه العفو گفتن) را هم بخواند ایرادی ندارد.

و: چنانچه مقداری از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد می‌تواند بقیه نماز شب را هم به نیت اداء بخواند.

ه: اگر وقت کم باشد می‌تواند تنها شفع و وتر را بخواند و اگر کمتر وقت داشته باشد تنها شفع را بخواند.

ج: خواندن دو رکعت نافله صبح از شفع و وتر افضل است.

د: برای عمل به اعمال مستحبی دیگر در نماز شب به کتب مبسوطه رجوع فرمائید.

(با استفاده از تحریر الوسیله ج 1 ص 123 حضرت امام خمینی ره و کتاب خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس) آیت الله ابراهیم امینی ص 281 ـ 279).



[1]سوره اسراء، آیه 79

[2]سوره فرقان، آیه 64

[3]سوره سجده، آیه 16.

[4]بحار الأنوار ج 87 ص 139

[5]بحار ج 87 ص 138

[6]بحار ج 87 ص 130

[7]بحار ج 87 ص 148

[8]بحار ج 87 ص 153

[9]بحار الأنوار ج 87 ص 161، خودسازی تهذیب و تزکیه، ابراهیم امینی ص 279.


منبع: پایگاه حوزه12211221

زندگينامه امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف

ادامه نوشته

احادیثی از امام مهدی (عجل الله)

ادامه نوشته